2020, Johannes de Doper, Romee Kanis

Janskerkplein, Mijdrecht

In het driehoekig perkje op het Janskerkplein staat op een sokkel een beeld van Johannes de Doper.

Johannes is uitgebeeld als een krachtige persoonlijkheid, met een weerloos lam in de armen. Zijn uitdrukking is bedachtzaam en naar binnen gekeerd. Het lam daarentegen is vol levenslust en wil uit zijn armen springen, de wereld in. De Jakobsschelp aan zijn gordel als een verwijzing naar de doop. Met zijn vinger wijst Johannes naar het lam: Ecce Agnus Dei; “Zie, het Lam Gods”.

Volgens een middeleeuws document (een ‘bulla’) uit 1215 stond er in Mijdrecht al een kerk. Verder is er niet veel bekend. Het gebied in noordwest Utrecht was eigendom van het kapittel van St. Jan in Utrecht en werd bestuurd door de  Proost van Sint Jan die zetelde in het Proostenhuis, dat achter de kerk stond op de plaats van de huidige Rondweg. In de Proosdij van Sint Jan kregen de meeste kerken Sint Jan (Johannes de Doper) als beschermheilige. Deze naam verdween in 1586 toen de kerk in protestantse handen kwam en later (tot 2004) de naam Nederlands Hervormde kerk kreeg. Na de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland (2004) kreeg de kerk hier zijn oorspronkelijke naam terug; Janskerk. Sinds september 2020 staat de naamgever van de kerk, heel toepasselijk, op het plein voor de kerk.

De uitdrukking is bedachtzaam en naar binnen gekeerd

Het lam daarentegen is vol levenslust en wil uit zijn armen springen, de wereld in.

De Jakobsschelp aan zijn gordel als een verwijzing naar de doop.

Met zijn vinger wijst Johannes naar het lam: Ecce Agnus Dei; “Zie, het Lam Gods”.

De windvaan van de angelustoren van de rk Johannes de Doperkerk in Driehuis heeft ook een afbeelding van het Lam Gods.

Een verwijzing is op zijn plaats naar het Lam Godsbeeld (1962) van Frans Fritschy in het plantsoen aan de Raadhuislaan in Mijdrecht.  Oorspronkelijk was het de bedoeling om dit beeld op het gereconstrueerde Janskerkplein te plaatsen. Maar.. de buurtbewoners waren zeer gehecht aan het beeld daar en kwamen met bezwaren, daarom het het plan niet doorgegaan. Een andere verwijzing is naar de “Versmelting (1994)” van Jackie Bouw waarin het Lam Gods voorkomt als element uit het wapen van de voormalige gemeente Mijdrecht.

Over Johannes de Doper

Hij heeft omstreeks het jaar 30 in de provincie Judea gepredikt en doopte in de rivier Jordaan. De oudste bronnen over zijn leven zijn de werken van Flavius Josephus en de Bijbel in alle vier evangeliën van het Nieuwe Testament.  Voor de islam is hij ook een profeet en wordt in de Koran Yahya genoemd. De Omajjadenmoskee van Damascus is een bedevaartsoord omdat in een schrijn zijn hoofd wordt bewaard.

In de r.k. kerk van Mijdrecht-Wilnis staat een Johannes de Doperbeeld (1879) gemaakt door de vermaarde beeldhouwer Friedrich Wilhelm Mengelberg (1837-1919),

 

kunstenaar
naam Romee Kanis
geboortejaar
geboorteplaats
woonplaats Grote Sloot 164,  1752  JP  Sint Maartensbrug
website https://romeekanis.nl/
object
titel Johannes de Doper
bijnaam
onthulling / ingebruikneming 12 september 2020, door burgemeester Maarten Divendal en ds. Elise Jansen. Definitieve plaatsing op 10-10-2020.
budget / begroting / kosten
formaat Beeld: 90h

Sokkel: 105h, kern 32×32, plateau 40×40

Perkhoogte 32h

technieken Beeldhouwen, patineren
materialen
uitvoering Gieterij Flassh, Balk
omschrijving Een beeld van Johannes de Doper met een lam in zijn armen en aan de gordel een Jakobsschelp als verwijzing naar de doop.
locatie
soort locatie Plein
adres Janskerkplein
plaats Mijdrecht
opdrachtgever/opdracht
opdrachtgever Protestanse Gemeente Mijdrecht
soort opdrachtgever Geloofsgemeenschap
soort opdracht Kerkelijke overheid

Ander werk in de gemeente: geen

De kunstenares

De kunstenares Romee Kanis bij het, door haar gemaakte, kunstwerk.

Foto impressie van het maakproces

Klik op de foto’s voor een vergroting

De kunstenares heeft het maakproces vastgelegd met foto’s. Zij heeft toestemming verleend om ze hier te plaatsen, hartelijk dank daarvoor. De combinatie-beelden van haar foto’s zijn gemaakt door HB.

Voor informatie over de technieken, klik:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bronsgieten

https://nl.wikipedia.org/wiki/Patina#Patineren_van_beelden

1. Voordat het beeld wordt gegoten wordt het beeld in was gemaakt.

Detail van het wassenbeeld.

Detail van het Lam Gods.

2. Het wasmodel wordt ingepakt voor het transport naar de bronsgieterij.

3. Van het wasmodel wordt een gietmodel gemaakt, waarbij de was gesmolten wordt. In de vrijgekomen holte wordt vloeibaar metaal gegoten, waardoor het beeld ontstaat.

4. In fasen wordt met verschillende stoffen de patina aangebracht. Met een vlam wordt het beeld verwarmd en het metaaloppervlak ingewreven met een stof die de gewenste kleur moet geven. Als laatste stap wordt het beeld in de was gezet, waardoor het een mooi glanzend uiterlijk krijgt.

5. Het eindresultaat in 7 aanzichten.

Meer foto’s van het beeld op het plein

Klik op de foto voor een vergroting

    

De onthulling op 12 september 2020.

In de media

De Groene Venen van 18 september 2020. Klik op de afbeelding om naar de krant te gaan: zie pagina 7.

Detail van de frontpagina van De Groene Venen van 18 september 2020.

Foto impressie (HB) van de onthulling

Burgemeester Maarten Divendal en ds. Elise Jansen onthullen het beeld. Het doek was een ontwerp van kinderen van de Protestante Gemeente Mijdrecht.

De gasten op 1,5 meter afstand. Het was de tijd van de Covid-19 pandemie

 

Een toast op de heugelijke gebeurtenis.

Het doek was een ontwerp van kinderen van de Protestante Gemeente Mijdrecht. Op het doek ook een vermelding van de Corona (Covid-19) pandemie.

Foto (HB) van de definitieve plaatsing

Op zaterdag 10-10-2020 werd het beeld definitief geplaatst door Wijnand Gille (links), Erik de Ruiter (rechtsvoor) en Piet Voorwinden (rechtsachter).