2019 Monument Bristol Hercules XVI-motor

Locatie: Wilnis, rotonde Mijdrechtse Dwarsweg/N212 Ir. Enschedeweg, bij ingang parkeerplaats. Naast de Gedenkzuil Vickers Wellington, 5 mei 1943.

Tip: klik op de foto’s onder voor een vergroting

Monument Bristol Hercules XVI-motor. De motor is gericht op de plaats van neerstorten, in het weiland achter de parkeerplaats (achter de bomen).

De motor is afkomstig van de Vickers Wellingtonbommenwerper met het registratienummer HE727 en het “call sign ” NA-K die in de nacht van 4 op 5 mei 1943 in Wilnis neerstortte. Bij de berging van het vliegtuig in 2002 werd deze motor aangetroffen. Het is een 14 cilinder twee rijen stermotor met een vermogen van 1675 pk. De motor is geproduceerd door de Bristol Aerospace Company te Engeland en ontworpen door Roy Fedden. Bristol Hercules motoren werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt in meerdere Britse vliegtuigtypen, waaronder de Lancaster en de Halifax, beide viermotorige bommenwerpers en de Beaufighter, een tweemotorige bommenwerper. (bron: informatiebordje van het monument).

De motor was tentoongesteld in het voormalig Museum De Ronde Venen, maar na de sluiting van het museum kwam de motor in de opslag terecht. Op initiatief van de Historische Vereniging De Proosdijlanden werd de motor gerestaureerd en behandeld tegen weersinvloeden. Op donderdag 26 september 2019 werd de motor hier geplaatst en onthuld door Maarten Divendal, burgemeester van De Ronde Venen.

Het Monument Bristol Hercules XVI-motor samen met de Gedenkzuil Vickers Wellington, 5 mei 1943.


In samenhang met dit monument …

1. De Gedenkzuil Vickers Wellington, 5 mei 1943 (onder nummer 4), staat rechts van deze motor.
2. Het Robert Moultonpad, halverwege naar Wilnis-Dorp, is het wandelpad over de spoordijk naar de piloot vernoemd (april 2019).
3. In Wilnis Dorp: Het Monument voor omgekomen Canadese militairen van Edwin Merks  en hun graven op het naastgelegen kerkhof van de NH kerk.

Meer lezen…

In de Proosdijkoerier, uitgave van de Historische Vereniging De Proosdijlanden, drie artikelen van Jan Rouwenhorst (1996 nr 4 / 2003 nrs 3 en 4):
Over het ongeluk op 5 mei 1943 (blz 23-24), over de twee overlevenden: radiotelegrafist Howard H. Hoddinott (blz. 77-78) en navigator Gordon C. Carter (blz 107-109).

Het boek ‘Een Wellington met voeten’ door Piet Kroon (2002).


Het informatiebordje en het kruisje – klik op de foto voor een vergroting van het bordje. Bij de onthulling werd door de heer Van Loo, namens het Royal Canadian Legion, dit kruisje geplaatst met de Herdenkingsklaproos (poppy) en de tekst “We will remember them” (Wij zullen hen herinneren).

De Bristol Hercules XVI-motor tijdens de restauratie door van Straal en coatingsbedrijf Fa. Koppers & van der Hulst (Wilnis). Om de motor zelf maximaal te laten uitkomen is de foto uitgeknipt.

De inslagkarter. Doordat een vleugel een gleuf had getrokken kon er water uit de sloot de krater inlopen. Foto Ton van Soest op 6 mei 1943 – collectie Piet Kroon

Het vliegtuig verdween vrijwel direct onder water. Foto Ton van Soest 6 mei 1943 –  collectie Piet Kroon. Op de achtergrond de grasdrogerij van Van der Vaart (stond op de plaats van de huidige P+R parkeerplaats). Hier waren, , Paul van Leeuwen en Kobus Vis van de nachtploeg, getuige van het neerstorten van het vliegtuig rond 2:30 uur in de vroege morgen. .

In het midden plaats van de inslag en de opgraving van het wrak in september 2002 . Het vierkantje boven geeft de plaats aan waar nu het Monument Bristol Hercules XVI-motor staat naast de Gedenkzuil. In het bosje de carpool parkeerplaats waar vroeger de grasdrogerij Van der Vaart stond (foto hiervoor). Rotonde vormt de kruising Ir. Enschedéweg (N212) en de Mijdrechts Dwarsweg. Foto collectie Piet Kroon.


De restaurateurs Nick Koppers (r) en Rodger van der Hulst (l) bij de motor, na de onthulling op donderdag 26 september 2019. Voor meer foto’s zie onder. Vermeldenswaard is dat deze jonge mannen de werkzaamheden belangeloos hebben gedaan. Zij vonden het heel bijzonder om deel uit te mogen maken van deze geschiedenis. Ontwerp van de motoropstelling is van Freek van Rossum, architect

Meer over de geschiedenis en foto’s: Luchtoorlog Waverveen en omstreken


Impressie van de onthulling op 26 september 2019

De heer Rob Blans, voorzitter Historische Vereniging De Proosdijlanden, aan het woord. Links van hem projectleider de heer Jan van Breukelen en burgemeester Maarten Divendal.

Aanwezigen trotseerden de druilige regen.

Burgemeester Maarten Divendal

De onthulling door voorzitter Rob Blans (l), projectleider Jan van Breukelen (m) en burgemeester Maarten Divendal (r).

Het monument. Het glimmen komt door de beschermingslak, niet direct door de druilige regen.

De burgemeester leest het in informatiebordje.

Uit handen van voorzitter Blans ontving de burgemeester een fotocollage van de Gedenkplaatsen luchtoorlog De Ronde Venen WO II.

De collage

Meer lezen …

Boek: “Een Wellington met voeten”, december 2002 door Piet Kroon.


In herinnering Piet Kroon (1939-2020)

Op 4 juli 2020 overleed de man die zoveel gedaan heeft om de gesneuvelde Canadese militairen een waardig graf te geven.

Mede dankzij zijn grote inspanning kon de Vickers Wellington in 2002 opgegraven worden en de lichamen van de bemanningsleden geborgen worden.

Dat we de motor nu ook kunnen zien is ook aan Piet te danken.

Piet rust in vrede.

HB.