Locatie Marickenland
Lag langs de wandelroute Marickenland tussen Platform 4 en 5 van Jan Konings.
Dit werk is in 3 jaar vergaan
De installatie – 273 ongelazuurde keramische halters op 539 turfblokken – ligt in een gebied dat door de eeuwen heen is getekend door de natuur en de mens. Nu eens hadden water en wind vrij spel, dan weer bepaalde de mens wat er gebeurde. Marickenland wordt nu door de mens weer terug gegeven aan de natuur. Dat is de symboliek achter het kunstwerk: door de mens gemaakt, langzaam door de natuur weer opgenomen.
De installatie is gemaakt van materialen eigen aan het gebied van De (Ronde) Venen; turf (veen), klei, water en wind.
RE-PEAT is de naam van het werk en het Engelse woord voor herhaling. Het ritmische patroon van 7 x 39 halters drukt de herhaling uit.
RE-PEAT bevat het Engelse woord peat, dat turf betekent, de halters liggen op een bed van 7 x 77 hoogveenturven (zachte turf).
Speelbal van wind en water
Onder invloed van de weersomstandigheden breekt het kunstwerk langzaam af en wordt weer opgenomen door het veenmoeras. Het proces van verval was nadrukkelijk een deel van de kunstuiting. Van het verval zijn gedurende twee jaar foto’s gemaakt en zijn hier te zien.
de Ronde Venen
verhaal van toe-eigeningde natuur bezit dit landschap
soms in de vorm van het water
soms in de vorm van de mensen het veen neemt alles op:
ideeën, mensen, verhalen:
nieuwe veenlijken die ooit
weer aan het oppervlak komenloom rottend in de zon
dwars door het asfalt van de N201.
Jay Bakker
kunstenaar | |
naam | Jay Bakker |
geboortejaar | 1949 |
geboorteplaats | |
woonplaats | |
website | https://www.jaybakker.nl/ |
object | |
titel | RE-PEAT |
onthulling / ingebruikneming | 15 juli 2009 door wethouder Jan van Breukelen in aanwezigheid van Jay Bakker. |
budget / begroting / kosten | Totaal bedrag is niet bekend. De gemeente De Ronde Venen werd om een bijdrage van € 2000 gevraagd. Het project werd verder mogelijk gemaakt door het Prins Bernhardfonds Cultuurfonds. |
formaat | Een rechthoekig bed 250b x 1125d met 7 x 77 hoogveenturven op het maaiveld gelegen met daarop 7 x 39 halters van witte klei.
Turf: 15b x 36l x 11h. Halter 20l x 9,5 ø met opschrift “Allright 2 kg” Totale hoogte turf en halter, 18 cm. Opmerking: in publicaties tijdens de installatie en de onthulling worden grotere aantallen vermeld. Het turfbed zou ook op het water drijven. De uiteindelijke uitvoering was met de aantallen zoals die hier zijn vermeld. Het turfbed lag niet in het water maar op het weiland (naast de wandelroute). |
technieken | Halters werden gestookt op een lage oventemperatuur om ze niet over te laten gaan in steen. |
materialen | Hoogveenturf (zachte of aanmaakturf), ongeglazuurde witte klei |
uitvoering | |
omschrijving | Een bed van 539 hoogveenturven met daarop in een regelmatig patroon 273 halters. Het proces van verval is een bewust deel van de kunstuiting. Het bleek drie jaar te duren. |
locatie | |
soort locatie | Landbouwgrond dat terug wordt gegeven aan de natuur. |
adres | Langs wandelroute Marickenland, tussen Platform 4 en 5 van Jan Konings, ca. 100 m ten noorden van de spoordijk, rechts van de wandelroute. |
plaats | Wilnis |
opdrachtgever/opdracht | |
opdrachtgever | Centrum Beeldende Kunst-Utrecht (CBKU) in het kader van het meerjarig kunstenplan “Zangsporen” , Lectoraat Kunst van de Publieke Ruimte van de Rietveld Academie,en de Gemeente De Ronde Venen |
soort opdrachtgever | Overheid |
soort opdracht | Kunstopdracht openbaar |
Website over de installatie RE-PEAT
Achtergrond.
Twaalf studenten hadden hun visie op de veranderingen in het gebied vormgegeven in projectvoorstellen die deel uitmaakten van het meerjarig kunstenplan “Zangsporen” (NB. inmiddels opgeheven). Het werk van Jay Bakker was een van de afstudeerprojecten (zij was toen 60 jaar) en kon daadwerkelijk worden uitgevoerd omdat het goed paste in het project “Platforms Marickenland” van Jan Konings.
De (zuivere) klei is van elders. Ongezuiverde klei kan ontploffen in de oven.