Dit bronzen beeld heeft als bijnaam ‘Spelende kinderen’. Vier kinderen lijken hier in het water te spelen. Ze gaan allemaal dezelfde kant op, met wapperende haren. Het heeft jarenlang in de hal van het gemeentehuis van de voormalige gemeente Mijdrecht gestaan. In 1994 is het buiten neergezet, zodat meer mensen het konden zien. Vanuit de bevolking was er namelijk vraag naar meer figuratieve kunst op straat. Gewoonlijk staan beelden alleen op een sokkel. Dit kunstwerk werd verstevigd en omgeven door een heg en zitbanken, om het op het plein minder kwetsbaar te maken.
Voor werkstuk of spreekbeurt
Dit kunstwerk staat een beetje verloren op het pleintje. Heb jij er wel eens echt naar gekeken? De meeste mensen lopen er heel snel langs. Druk, druk, druk met winkelen. Toch heeft de kunstenaar Gerrit Langedijk geen klein beeld gemaakt. Vroeger stond het beeld ergens anders. Daar viel het misschien meer op. Zie jij wat het beeld voor stelt? Het lijkt wel een groepje droogzwemmende kinderen. Ze zijn in ieder geval iets aan het doen. Allemaal de zelfde kant op. De haren van het ene meisje lijken wel te wapperen. Als de winkels open zijn komen er veel mensen langs het beeld. Jammer dat de bronzen kinderen tegen die stroom mensen in zwemmen zonder dat iemand ze echt ziet.
Website kunstenaar: geen
Informatie over Gerrit Langedijk: via zoek-opdracht.
Gerrit Langedijk
Mijn werk heeft zich vanuit een figuratieve benadering tot een volledig abstracte vormgeving ontwikkeld, waarbij het samenvoegen van twee componenten een belangrijke rol heeft gespeeld. Daarbij tracht ik tot een concept te komen dat het organische met het architectonische verbindt.
Opleiding: Academie voor Beeldende Kunst Arnhem, afdeling Vrij schilderen (1948-1952). Als beeldhouwer autodidact. Zijn werk heeft zich vanuit een figuratieve benadering tot een volledig abstracte vormgeving ontwikkeld, waarbij het samenvoegen van twee componenten een belangrijke rol heeft gespeeld. In 1989 is een doctoraalscriptie van de hand van mevrouw drs. T. Brouwer over zijn oeuvre gereed gekomen waarin, vooral in de beginfase, o.a. de nadruk wordt gelegd op de verwantschap met oude culturen, gekoppeld aan de abstracte verworvenheden van onze eeuw.