O.B.S. Molenland, Molenwiek 48, Mijdrecht
In de gevel van de basisschool Molenland zijn in een grote cirkel 45 ronde keramische elementen aangebracht. De cirkelvorm is de contour van ronddraaiende molenwieken en van een wereldbol. Daardoor verwijst hij naar de naam van de school en naar de wereld van de kinderen.
De elementen van het kunstwerk zijn ongeveer zo groot als een ontbijtbordje. Op elk ervan is een tekening aangebracht door een van de leerlingen. De kinderen werden bij het tekenen begeleid door de kunstenaar. De tekeningen zijn portretten van mannen, vrouwen of kinderen die voor de tekenaars op dat moment belangrijk waren.
In 2018 is het kunstwerk verwijderd i.v.m. de uitbreiding van het gebouw met een extra etage. Pogingen om de borden te redden zijn mislukt. Sinds 2018 is de naam van de school: OBS Twister.
Voor werkstuk of spreekbeurt
Kunst maken is soms heel leuk. Je hoeft het ook niet altijd alleen te doen. Norman Trapman heeft dit kunstwerk samen met de leerlingen van de school gemaakt. Zo te zien hebben ze met veel plezier gewerkt.
Als je aan komt lopen lijkt de kunst een cirkel, gemaakt van ontbijtborden. Pas als je dichterbij bent kun je het goed zien. Ieder bord in de cirkel is anders. Andere kleuren, andere lijnen. Op sommige bordjes kun je mensen herkennen. Kijk maar goed. Jezus, de Koningin en Ataturk en ook meester Henk. Er zijn niet alleen mensen afgebeeld. Herken jij al wat? Er is zo veel. Alsof ze geprobeerd hebben de hele wereld er op te zetten. Maar dat zie je pas als je er vlak bij bent. Net zoals je onze wereld vanuit het heelal ook als een klein blauw bolletje ziet. Soms moet je dichtbij komen om iets echt te zien. Misschien handig om een verrekijker mee te nemen voor als je niet op het schoolplein kunt komen.
Ander werk in de gemeente: 1989, Keramische tegels, Mijdrecht, Brandweerkazerne
Toelichting in woorden van kunstenaar Norman Trapman
brief van begin 1991 aan de gemeente
“In de gevel van de muur naast de ingang van de school worden 45 ronde keramische elementen aangebracht (diameter 20 cm, dik 2,5 cm). Deze vormen samen een cirkel.
Op deze vormen worden met glazuur tekeningen van de scholieren aangebracht. Als verbindend thema voor deze voorstelling is gekozen: portretten van mannen, vrouwen of kinderen die voor deze kinderen, in deze tijd belangrijk zijn. Wat er dan na plaatsing te zien zal zijn is de cirkel van lichte geglazuurde vormen, die al van grote afstand te zien zal zijn en verband heeft met de naam van de school, de molen, en de wereld, de wereld van de kinderen. Dichterbij zal de kleur belangrijk worden, en op korte afstand zullen de voorstellingen duidelijk worden, sommigen direct herkenbaar, anderen een bron voor fantasie. Ik zal op school de kinderen via enkele voorbeelden uit de kunstgeschiedenis vertrouwd maken met het thema en de ontwerpen begeleiden”
Namen die voorkomen op de ‘bordjes’ zijn:
Meester Henk
en veel namen van kinderen (die meewerkten aan dit kunstwerk).
Achtergronden
Norman Trapman is keramisch vormgever en is afgestudeerd op de Koninklijke Academie voor kunst en toepassing te Den Bosch (1974). Docent keramiek op de Vrije Academie in Den Haag (1979-1986) en op de academie waar hij afgestudeerd is (1986-heden).
Tentoonstellingen: Faenza Italië, München Duitsland, Antwerpen België, Wenen Oostenrijk en diverse plaatsen in ons land.
Tegelwanden van hem zijn o.a. te zien in een bejaardenhuis, Den Haag en een LTS, Gorkum. Hij maakt naast gebruikskeramiek ook geperste bouwelementen, tegels en handgedraaide objecten en sculpturen. Zijn werk laat zich goed inpassen in de gebouwde omgeving, zowel binnen als buiten. Hij krijgt ook opdrachten van particulieren (vloeren en tegelwanden). Hij heeft zijn atelier in Vrouwenakker.