De “Stieren” is een betonreliëf, dat (ter plaatse) werd gegoten in een bekisting. Na uitharding van het beton is de bekisting verwijderd en het werk beschilderd in de kleuren betongrijs en gebroken wit voor de grote vlakken en zwart voor de accentuering. Het oog van de grote stier wordt gevormd door ijzeren ring met rode verf. Wat de voorstelling links voorstelt is niet duidelijk.
De bekisting is goed zichtbaar in het achtergebleven betonoppervlak en versterkt het spel van het (stijk)licht. Het weiland wordt in gebroken witte en egaal zwarte vlakken abstract weergegeven. De lijnen van de ruwe planken in een deel van het werk doen denken aan de lijnen van de eeuwenoude slotenpatroon in de omgeving. Dit patroon is 800 jaar geleden ontstaan bij de ontginning van het veen.
De gekartelde belijning van de bekisting versterkt tevens de kracht van het monumentale dier.
De voorstelling is zo gemaakt dat het op grotere afstand het beste overkomt.
In opdracht van de PUEM werd in 1959 door H.E. Schulte, architect HBO-BNA (1906-1967) het Transformatorstation ontworpen, daarin was plaats ingeruimd voor deze wandkunst van Adriaan v.d. Weijden. Architect en kunstenaar waren indertijd bevriend. In 2024 kwam de nieuwbouw van het transformatorstation gereed en werd het kunstwerk opnieuw op de gevel geplaatst. Door het ontbreken van een uitbouw komt het werk veel beter tot zijn recht. Zie onder voor de oude situatie.
Kunstenaar | |
naam | Adriaan van der Weijden |
geboortejaar | 7 juni 1910 |
geboorteplaats | Oudenrijn (Vleuten-De Meern), overleden 14 augustus 1971 in Minden (Duitsland). Begraven te Ouderijn (De Meern). |
woonplaats | |
object | |
titel | Stieren |
bijnaam | |
onthulling / ingebruikneming | 1959 |
budget / begroting / kosten | |
formaat | 800b x 290h |
technieken | Betonrelief in kleur geschilderd. |
materialen | Beton, ijzeren ringen en verf. |
uitvoering | |
omschrijving | Een betonreliëf, gegoten daarna beschilderd met de kleuren betongrijs, gebroken wit en zwart voor de accentuering. De twee stieren en de weilanden zijn op abstracte wijze weergegeven. |
locatie | |
soort locatie | Transformatorstation 50/10 kV. |
adres | Groenlandsekade 5 |
plaats | Vinkeveen |
opdrachtgever/opdracht | |
opdrachtgever | Provinciale Utrechtse Elektriciteits Maatschappij (PUEM), later overgenomen door REMU, UNA, Eneco en nu Stedin. |
soort opdrachtgever | Nutsbedrijf |
soort opdracht | Kunstopdracht provinciale overheid. |
Meer informatie
Zie de website over de architect en dit kunstwerk: https://www.heschultearchitect.nl/PUEM/vinkeveen.html
Over Adriaan van der Weijden
De kunstenaar is bekend van straatscènes en van dier-, landschap- en figuurvoorstellingen.
Hij gebruikte materialen/technieken als: olieverf, (beton)reliëfs, glas-in-loodramen en breektegelmozaïeken.
Zijn werk is te vinden in particuliere en openbare gebouwen en in kerken en kloosters.
Hij was werkzaam in:Amsterdam, Rome, Caïro, Madrid, Algiers, Marokko en Griekenland.
In de Mariakerk van De Meern heeft kunstenaar de schildering in de apsis en de veertien kruiswegstaties gemaakt.
De Stieren 1.0 (1959-2022)
Bij de vernieuwing van het transformatorstation zal het kunstwerk worden behouden. Dit zijn de huidige eigenaar (Stedin) en de gemeente overeengekomen nadat de Erfgoedvereniging Heemschut een rapport (waardestelling) had uitgebracht in september 2018. Dit rapport eindigt met het advies:
Dit kunstwerk ‘Stieren’ is het enige kunstwerk in beton van de hand van Van der Weijden. Het is een krachtig beeld dat zeker een tweede leven verdient. Van der Weijden is een professioneel, kundig en landelijke gewaardeerd kunstenaar. Helaas zijn enkele van zijn werken verloren gegaan en zijn andere er matig aan toe. Van der Weijden is bovendien een kunstenaar uit de regio, dat zijn erfgoed zeker dient te koesteren. Het advies is om het werk opnieuw aan de buitengevel op een meer gezichtsbepalende locatie te plaatsen, daarvoor heeft het onbetwist de kwaliteiten.
Midden 2022 – voorjaar 2024, kunstwerk in tijdelijke opslag
Het kunstwerk werd veilig gesteld om later op de nieuwbouw weer een plaats te krijgen.
Opslag ter plaatse, foto Anneke van Breukelen